Aanwijzingen en eisen betreffende het ``Essay-review''
Voor alle deelnemers zal het schrijven van een ``essay-review'' (afkorting: ER) vermoedelijk nieuw zijn. Vandaar dat hier een paar aanwijzingen volgen over deze taak. Ook staan hieronder de eisen voor succesvolle afsluiting van het Studium Generale project en de methode van beoordeling.
Aanwijzingen voor het ER
Het is belangrijk dat het ER een duidelijke structuur krijgt. Dat lukt het best als U Uw werk van het begin af duidelijk structureert. Hier is een bruikbare methode daarvoor:
Vraag 1: Wat moet er absoluut in staan?
Antwoord: Auteur,
titel en verdere bibliografische gegevens over het boek; korte
indicatie van de aard van het boek; korte indicatie van de indeling.
Ook: Uw eigen oordeel (of in elk geval reactie) op het boek.
Vraag 2: Wat moet er dan nog meer in?
Antwoord: Omdat er
structuur moet zijn, is het handig drie (of twee of vier, niet te
veel) thema's te kiezen en die te behandelen in afzonderlijke
paragrafen. Stel diekeuze niet te lang uit en concentreer U, voor wat
het ER betreft, verder op de gekozen thema's. Kies een thema primair
op grond van eigen interesse, bijvoorbeeld omdat het U opviel of
onverwacht was. Geen zorg dat zo niet het hele boek aan bod komt; dat
kan toch niet.
Vraag 3:
Wat doe ik met zo'n thema?
Antwoord: Ga na waarom
U er in geïnteresseerd bent en welke vragen het bij U oproept.
Ga dan in het boek op zoek naar nadere informatie of antwoorden over
het thema. Vraag U steeds af of U vindt wat U zoekt, en of het boek U
bevalt bij deze onderneming, zo ja, waarom, zo nee, waarom. De
betreffende paragraaf uit het ER kan dan bestaan uit een verslag van
Uw zoeken. Het is dan niet de primaire bedoeling dat U de gevonden
informatie weergeeft; wel dat U uitlegt wat U aan het boek al dan
niet bevalt, of wat U karakteristiek vindt etc. Soms is het daarbij
nodig ook de feitelijkheden van het thema te bespreken, maar lang
niet altijd.
Vraag 4: En verder?
Antwoord: Nou, dit is al heel wat, en wat
boven staat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel mooi om
aan het eind de zaak samen te vatten in een algemeen oordeel, of
impressie, of reactie.
Regelingen omtrent eisen en beoordeling
Wat betreft het bijwonen van de Studium Generale voordrachten en de discussie-bijeenkomsten is de eis: adequate deelname. Als de begeleidende docenten de indruk krijgen dat Uw deelname niet adequaat is zullen zij dat met U bespreken voor 4 Maart (dus als U dan niets gehoord heeft bent U goed bezig). Voor dit onderdeel krijgt U geen cijfer, alleen `voldoende' of `onvoldoende'.
Het ER moet niet meer dan 1800 en niet minder dan 1000 woorden lang zijn. Het gebruik van citaten moet beperkt blijven. Het stuk moet verder voldoen aan de eisen voor een werkstuk. Zie voor verdere aanwijzingen de handleiding Scriptie schrijven. (Die handleiding wordt tijdens het college uitgereikt, hij is wat electronische tekstverwerking achterhaald en daardoor zijn die bibliografische aanwijzingen ook niet meer zo up-to-date, maar de rest wel. Volg wat bibliografische verwijzingen betreft de methode die gebruikt wordt in het boek van Katz.)
De datum van inleveren wordt in overleg met de groep bepaald.
Voor het ER krijgt U wel een cijfer en dat cijfer geldt voor de
hele onderneming als het andere onderdeel voldoende is. Het cijfer
wordt als volgt bepaald:
Als U aan de afspraken over vorm en
inhoud heeft voldaan is het cijfer in elk geval een zes.
Als de
ordening en presentatie goed is komt daar een punt bij.
Als het ER
duidelijk eigen en zelfstandig denkwerk toont komt er ook een punt
bij.
Als het ER op deze of andere punten bijzonder goed is kan het
cijfer nog verder stijgen.
Merk dus op dat het voor het cijfer niet primair belangrijk is of Uzelf, of het boek dat U bespreekt, gelijk heeft. (Het kan secundair wel meespelen: als U zichzelf tegenspreekt, of als U het boek verkeerd weergeeft, maar dat valt onder zelfstandig denk- en speurwerk.)
Veel succes!
Henk Bos
Steven Wepster
Liesbeth de Wreede