PISA in Gent op 21 mei 2005


PISA is een internationaal vergelijkend onderzoek over oa. "wiskundige geletterdheid"  in opdracht van de OESO.
De uitslagen van de PISA-test zorgden voor veel ophef.  Nederland en Vlaanderen doen het goed, maar bijvoorbeeld in Duitsland maakt men zich zorgen over het niveau. Voor het gemak wordt "geletterdheid" maar weggelaten en gaat het in de pers meestal over "wiskunde".

Er zijn diverse vragen, die bij de wiskundige onderwijs- en onderzoekswereld opkomen:
- Wat betekent deze uitslag eigenlijk ?
- Hoe zagen de opgaven eruit ?
- Hoe past de uitslag in het beeld van teruglopende vaardigheden in het vervolgonderwijs ?
- Wat is het effect van de test op beleidsmakers ?
- Gaat het werkelijk zo goed met het wiskundeonderwijs in Nederland en Vlaanderen ?

Op 21 mei a.s. organiseren we een discussiedag in Gent van 10.30 - 16.00 uur , als onderdeel van de

JOINT BeNeLuxFra CONFERENCE in MATHEMATICS

die plaatsvindt van vrijdag 20 tot en met zondag 22 mei en die georganiseerd wordt door de

 Belgische (BMS),  Nederlandse (KWG), Luxemburgse  en Franse (SMF)) Mathematische Verenigingen. 

De Extra Session:  Education biedt een vijftal sprekers, die vanuit hun eigen expertise (leraar, vakdidakticus, inspectie, industrie) ingaan op diverse facetten van het PISA-rapport en vragen erom heen. Daarna is er een discussie gepland.

Alle geinterseerden worden uitgenodigd om deze extra sessie bij te wonen. U kunt dat doen als onderdeel van het gehele congres, waarvoor U zich kunt aanmelden via http://cage.ugent.be/bnlf/register.html

Er vinden op dit congres talloze voordrachten plaats over wiskundig onderzoek; het is tevens het 41ste Nederlands Mathematisch Congres, en bevat ook de uitreiking van de Brouwer medaille (een gebeurtenis die eenmaal in de drie jaar plaatsvindt) met receptie.

Het is ook mogelijk om U uitsluitend aan te melden voor deelname aan de Educatie Sessie over PISA.
U wordt dan verzocht om een email te sturen aan       siersma@math.uu.nl
onder vermelding van Uw naam, adres en eventueel Uw werkring.




Programma Education Sessie, Gent 21 mei 2005

Morning Session  10.30-12.30:

10.30: Opening

10.35-11.15 Dirk Janssens (Leuven, Belgium) en Luc van der Poele (Gent, Belgium):
"Society, Mathematics Education and PISA with an application to the results in Flanders"

11.20-11.40 Françoise Van Dieren (Bruxelles, Belgium): "Analyse de quelques questions significatives du test,
commentaires sur les résultats des élèves de la Communauté Fançaise de Belgique"
[in french]

11.45-12.25 Rainer Kaenders (Nijmegen, The Netherlands): "Antididactical omissions in Dutch mathematics teaching at
pre-university level"


Afternoon Session 14:30-16.00 :

14.30-14.50 Yves Olivier (Tours, France): "What PISA results can tell us in France"

14.50-15.10 L.-F. Feiner (Eindhoven, The Netherlands): "Mathematical literacy versus mathematics: the PISA 2003 survey"

15.10-16.00 Discussion between panel and participants.

spreektaal: bij voorkeur engels (behoudens uitzonderingen)

Abstracts : klik hier


Enige documentatie:

PISA op het WEB:  www.pisa.oecd.org

Officiele PISA-pagina van de CITOgroep.

Ionica Smeets: Nederland goed in wiskunde (op kennislink.nl)

Tien op Tien voor wiskunde (pisa in vlaanderen) op www.klasse.be

Kees Lagerwaard en Ger Limpens: Pisa 2003 Nieuwe Wiskrant 24-3 maart 2005

Pauline Vos : PISA en TIMSS, hoe staat het Nederlandse wiskundeonderwijs er internationaal voor ?
Euclides 2005-6 : p 316-320

Pisa Special van de  Nieuwe Wiskrant 24-3 maart 2005

Jan de Lange: PISA 2003, Nieuwe Wiskrant 24-2 december 2004