Utrecht, 19 maart 2010

Zojuist vernamen wij dat

Hans Duistermaat

emeritus-hoogleraar Zuivere en Toegepaste Wiskunde, Universiteit Utrecht en Oud-Akademiehoogleraar
in het Diaconessenziekenhuis in Utrecht vanochtend vroeg is overleden als gevolg van complicaties bij een longontsteking.

Ondanks het feit dat we wisten dat Hans ziek was, is dit bericht volstrekt onverwacht.

Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw en verdere familie.

De crematie zal plaatshebben op donderdag 25 maart om 10:00 in Den en Rust in Bilthoven.

Namens het Bestuur van het Mathematisch Instituut, Universteit Utrecht,

Helga Hoiting
Joop Kolk

De medewerkers van het Mathematisch Instituut van de Universiteit Utrecht zijn overrompeld en bedroefd door het overlijden van collega en vriend Hans Duistermaat.

Prof. dr. Johannes Jisse Duistermaat
Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw
Lid KNAW
's Gravenhage,
20 december 1942
Odijk,
19 maart 2010

Hans is sinds 1974 aan het Mathematisch Instituut verbonden geweest als hoogleraar in de Zuivere en Toegepaste Wiskunde, waarvan de laatste vijf jaar als Akademiehoogleraar.

Hans was een bevlogen onderzoeker van internationale faam. Steeds weer sloeg hij nieuwe wegen in. Velen, waaronder tal van promovendi, heeft hij geïnspireerd met zijn ideeën, die hij graag deelde. Voor studenten was hij toegankelijk en zijn onderwijs kenmerkte zich door helderheid en aanstekelijk enthousiasme.

Het karakter van het Instituut is in sterke mate bepaald door Hans' sprankelende persoonlijkheid en groot vakmanschap.
Wij zijn daar zeer dankbaar voor.

Onze gedachten zijn bij zijn vrouw Saskia, zijn dochters en zijn verdere familie.

Namens het departement Wiskunde, Universiteit Utrecht
Prof. dr. Odo Diekmann